Μία συνέντευξη
Στα πλαίσια του σχεδίου μας, δόθηκε η παρακάτω συνέντευξη σε τοπικό ηλεκτρονικό site:
Πως ξεκίνησε η ιδέα
και ποια ανάγκη πυροδότησε τη δημιουργία αυτού του project;
Πριν τρία χρόνια περίπου, αλλά κυρίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αρχίσαμε να βλέπουμε τους νέους κυρίως αλλά και τους μεγαλύτερους να απέχουν παντελώς από οποιαδήποτε μορφή φυσικής δραστηριότητας, παραμένοντας διαρκώς online. Ανακαλύψαμε το κίνημα Digital Wellness το οποίο υπάρχει παγκοσμίως και εντυπωσιαστήκαμε με το γεγονός ότι στην περιοχή μας δεν έχουμε εκπαιδευτεί καθόλου στην ισορροπημένη χρήση των ψηφιακών συσκευών.
Σιγά-σιγά δημιουργήθηκε η ομάδα μας, ενώσαμε τις γνώσεις και την επαγγελματική μας εμπειρία, μελετήσαμε και εκπαιδευτήκαμε περαιτέρω και δημιουργήσαμε αυτό το project. Πρόκειται για μια εμπειρία αποσύνδεσης που πραγματοποιείται με τη μορφή Workshops και Retreats.
Οι δραστηριότητες του προγράμματός μας είναι ποικίλες, περιλαμβάνουν βιωματικές ασκήσεις, τεχνικές διαχείρισης του ψηφιακού κόσμου, εξάσκηση στην τέχνη του εδώ και τώρα, το mindfulness, επαφή με αισθητηριακά ερεθίσματα και εμπειρίες μέσω του crafting και πολλά άλλα.
Ακόμη, μέσα από το blog μας ευαισθητοποιούμε τους αναγνώστες με χρήσιμα άρθρα και υλικό που έχουν σχέση με την ψηφιακή ευεξία και προσπαθούμε να τους βοηθήσουμε να βελτιώσουν το χρόνο που περνούν συνδεδεμένοι. Προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε το νεανικό κοινό με διαφορετικούς τρόπους ώστε να προσεγγίζουν εναλλακτικά την καθημερινότητά τους.
Πόσο εθισμένοι
είμαστε στην “ψηφιακή επικοινωνία”, τις οθόνες και τις “έξυπνες συσκευές”;
Θα έλεγα ότι δεν είμαστε ακριβώς «εθισμένοι» αλλά περισσότερο ότι έχουμε συνηθίσει να χρησιμοποιούμε πολύ τις ψηφιακές συσκευές μας λόγω της αναγκαιότητας τους. Ο τρόπος ζωής μας είναι δομημένος γύρω από την τεχνολογία και αυτό είναι πολύ ευχάριστο, καθώς μας λύνει πολλά προβλήματα στην καθημερινότητα. Ταυτόχρονα, όμως, είμαστε «εξαρτημένοι» από τις οθόνες γύρω μας για να κάνουμε τις συνηθισμένες μας δραστηριότητες. Ειδικά τώρα, λόγω της πανδημίας, είμαστε διαρκώς μπροστά από κάποια οθόνη για όποια δραστηριότητα θέλουμε να κάνουμε. Όταν νιώθουμε ότι υπάρχει έστω και μια αμφιβολία ότι αυτό μπορεί να μας επηρεάζει αρνητικά, χρειάζεται να αξιολογήσουμε το χρόνο που περνάμε online και να τον μετριάσουμε.
Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία και τις συσκευές μας σχεδόν σε ό,τι και αν κάνουμε και είμαστε διαρκώς διαθέσιμοι για όποιον το ζητήσει, από μια ειδοποίηση που «χρειάζεται» την προσοχή μας έως την απάντηση σε ένα μήνυμα. Λαμβάνουμε διαρκώς πάρα πολλές πληροφορίες μέσα από τις αμέτρητες ειδοποιήσεις που δεχόμαστε στο κινητό μας, από την περιήγηση στο laptop μας ή ακόμα και την ώρα που θα βγούμε από το σπίτι για να περπατήσουμε, θα λάβουμε πληροφορίες μέτρησης για τα βήματα και τους παλμούς μας. Πολλές φορές η τόσο συχνή και έντονη συνδεσιμότητα μπορεί να μην μας αφήνει τον απαραίτητο χρόνο που χρειαζόμαστε για να περάσουμε με τον εαυτό μας ή με τους γύρω μας.
Πώς μπορεί κάποιος να διαχειριστεί τον χρόνο που ξοδεύει μπροστά από μια οθόνη, να τον περιορίσει σε “παραγωγική” ενασχόληση και να πετύχει το περίφημο ψηφιακό detox; Με δεδομένη βέβαια και τη συνθήκη που έχει διαμορφωθεί εδώ και έναν χρόνο λόγω της πανδημίας.
Η πραγματικότητα είναι ότι οι συνήθειες που αποκτήσαμε τον τελευταίο χρόνο, θα συνεχιστούν σίγουρα για κάποιο διάστημα στο μέλλον. Αυτό είναι θετικό, καθώς κάποιες δραστηριότητες που αντικαταστάθηκαν με την online έκδοσή τους γλύτωσαν παραγωγικό χρόνο από την καθημερινότητά μας (π.χ μια συνάντηση που θα διαρκούσε ώρες, τώρα μπορεί να γίνει πολύ πιο σύντομα). Ταυτόχρονα όμως, δημιουργεί και ένα «δίχτυ ασφαλείας» για να καταφύγουμε στην πιο βολική (φαινομενικά) λύση της online επικοινωνίας ενώ τα οφέλη από την επαφή μας με κάποιον ζωντανά είναι ανεκτίμητα.
Αρχικά, είναι σημαντικό να καταλάβουμε πότε και πόσο χρησιμοποιούμε τις ψηφιακές συσκευές μας. Συγκεκριμένα, μπορεί κανείς να ξεκινήσει καταγράφοντας το χρόνο που περνά online και στη συνέχεια να αξιολογήσει πόσες από αυτές τις φορές που ήταν σε σύνδεση ήταν τελικά απαραίτητες για να εργαστεί, να επικοινωνήσει, να ψυχαγωγηθεί κλπ.
Ένα βήμα βελτίωσης είναι η διαχείριση των ειδοποιήσεων που λαμβάνουμε. Αν μπούμε στη διαδικασία να «ξεκαθαρίσουμε» τις ειδοποιήσεις που δεχόμαστε καθημερινά, θα δούμε ότι οι εφαρμογές που τελικά θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε είναι πολύ λιγότερες από εκείνες από τις οποίες λαμβάνουμε ειδοποιήσεις. Ταυτόχρονα, μια κίνηση που πάντα βοηθάει να βελτιώσουμε την παραγωγικότητά και την απόδοσή μας είναι η εξής: σε μια στιγμή πίεσης, ας μην καταφύγουμε στο γνωστό «scrolling» στα social media αλλά να δοκιμάσουμε να σηκωθούμε και να κάνουμε μια βόλτα μακριά από την οθόνη. Σίγουρα, γυρνώντας θα νιώθουμε πιο παραγωγικοί και ήρεμοι για να συνεχίσουμε ότι είχαμε ξεκινήσει.
Πώς βοηθάει το Digital
Detox και πότε “πρέπει” κάποιος να
απευθυνθεί σε εσάς;
Αν κάποιος καταλαβαίνει ότι περνάει περισσότερο χρόνο από όσο πραγματικά χρειάζεται μπροστά από τις οθόνες του, τότε ίσως δημιουργηθεί η ανάγκη να αποσυνδεθεί για λίγο ώστε να μπορέσει να αξιολογήσει καλύτερα την σχέση του με τον ψηφιακό κόσμο γύρω μας. Δεν θα έλεγα ότι «πρέπει» να συμμετέχει αλλά ότι σίγουρα η συμμετοχή του θα ενισχύσει την προσπάθεια εύρεσης της ισορροπίας και θα μπορέσει να καταλάβει καλύτερα τι του συμβαίνει και να το αντιμετωπίσει.
Το σχέδιό μας είναι μια ολοκληρωμένη εμπειρία και μέσα από αυτήν μπορεί να απολαύσει την ηρεμία της αποσύνδεσης ενώ ταυτόχρονα να βρει τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να το καταφέρνει κάθε ημέρα. Μπορεί κανείς να ξεκινήσει διαβάζοντας/βλέποντας/ακούγοντας σχετικό βοηθητικό υλικό μέσα από το blog μας και να συνεχίσει με την συμμετοχή του σε μια από τις offline εμπειρίες αποσύνδεσης που διοργανώνουμε. Εκεί θα βιώσει την εμπειρία να βρίσκεται offline και να καταλαβαίνει πότε και γιατί δημιουργείται η ανάγκη σύνδεσης, περνώντας μια (ή και περισσότερες) ημέρες μακριά από τα emails και τις ειδοποιήσεις του. Ταυτόχρονα, θα λάβει τα κατάλληλα εργαλεία (εφαρμόζοντας ασκήσεις και πρακτικές) που μπορεί να χρησιμοποιεί καθημερινά για να αποσυνδεθεί από όλα όσα μας αγχώνουν και βρίσκονται online. Το αποτέλεσμα αυτή της εμπειρίας είναι να μπορεί να αποσυνδεθεί όποτε το επιθυμεί, συνειδητά και να είναι «εκεί» στην κάθε στιγμή που περνά online. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε γιατί έχουμε την ανάγκη να κάνουμε «scrolling» ή/και να έχουμε το κινητό μαζί μας σε ό,τι και αν κάνουμε ώστε να μπορέσουμε να ζήσουμε μια πιο ήρεμη ζωή χωρίς τόσο μεγάλη πίεση από τον ψηφιακό κόσμο!
Ποια είναι τα επόμενα
βήματα που σχεδιάζετε για το project σας;
Ξεπερνώντας τον «ύφαλο» της πανδημίας, θα επιστρέψουμε στη διεξαγωγή των σεμιναρίων και βιωματικών εργαστηρίων δια ζώσης. Ταυτόχρονα, αρχίζουμε τις δράσεις ευαισθητοποίησης, με την οργάνωση της Εβδομάδας Αποσύνδεσης από τις οθόνες (Screen Free Week), την πρώτη εβδομάδα κάθε μήνα, όπου προτρέπουμε τον κόσμο να συμμετέχει στα challenges (τις προκλήσεις) που έχουμε ετοιμάσει καθημερινά για εκείνη την εβδομάδα, ώστε να βιώσει τη δική του εμπειρία αποσύνδεσης από όπου και αν βρίσκεται! Περισσότερα για τον τρόπο συμμετοχής θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα στο blog didepy.blogspot.com και στα social media μας. Συγκεντρώνουμε την κοινότητα των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για το Digital Wellness μέσα από το blogτη όπου ανταλλάσσονται ενδιαφέρουσες απόψεις και μοιραζόμαστε χρήσιμες συμβουλές και ιδέες.
Τέλος, σημαντική βοήθεια αναμένεται να προσδώσει η εκπαιδευτική επίσκεψη στη χώρα (Ισπανία) των εταίρων μας (Ayudo:grupo informal de volountarios), προσφέροντας νέες εμπειρίες, ιδέες και καλές πρακτικές.

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου